سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

 

 

حکومت اسلامی

به نام  خدا
با عرض سلام  و سال جدید سال نو آوری و شکوفایی  که مقارن شد با بهار میلاد فرخنده پیامبر اکرم محمد مصطفی صلوات الله علیه و زاد روز خجسته ذریه پاکشان امام جعفر صادق علیه السلام  را خدمت همه شما دوستان عزیز تبریک عرض می کنم امیدواریم در این سال  گروه پرسمان قران هم بتواند  در روش های پاسخ گویی با روش های جدید و کارآمد تر بتواند پاسخ گوی سوالات جوانان عزیز باشد
دوست عزیزی در  قسمت  نظرات  سوال نموده اند : مردم سالاری دینی یعنی چه ؟
پاسخ : واژه مردم سالاری دینی اصطلاح تازه ای در گفتمان سیاسی دنیاست که بر خلاف واژه هایی چون جمهوری اسلامی، پارلمان اسلامی و ... که همگی ترکیب هایی هستند از یک مفهوم غربی به علاوه یک قید اسلامی در بستر مبانی سیاسی اسلام و متأثر از آموزه های نبوی و علوی روییده و بر آن است تا ضمن پاسداشت حقوق مردم در حوزه سیاست و اداره امور جامعه و پرهیز از الگوهای حکومتی استبدادی، رعایت اصول و مبانی ارزشی را بنماید و بدین ترتیب نظام اسلامی را از الگوهای سکولار غربی تمییز دهد. برای این منظور در حکومت اسلامی، روش نوینی مورد توجه قرار گرفته که نه استبدادی و نه لیبرالی است. مقام معظم رهبری از این روش حکومتی به " مردم سالاری دینی" تعبیر نموده اند . 
(مردم سالاری دینی، سید علی فیاضی، کتاب نقد، پاییز و زمستان 80، ش 20 و 21، ص 43)
دوست عزیز به طور خلاصه در تبیین مفهوم مردم سالاری دینی می توان چنین بیان نمود:
مردم سالاری دینی ناظر به مدلی از حکومت است که بر مشروعیت الهی و مقبولیت مردم استوار بوده و حاکم در چارچوب مقررات قرانی و الهی، حق مداری، خدمت محوری و ایجاد بستری برای رشد و تعالی مادی و معنوی ایفای نقش می کند، و این مدل بر دو پایه استوار است:
1) از سویی ریشه در آموزه های قرانی و  وحیانی دارد
2) این آموزه ها را از رهگذر خواست و اراده مردم دنبال می کند.
لذا در نظام مردم سالاری دینی، نظام سیاسی بر دو رکن الهی و انسانی استوار است و این نظام با در نظر داشتن اصول اعتقادی اسلام، رابطه مردم و حکومت را تبیین می کند.
اصول مردم سالاری دینی نیز عبارتند از:
1.فضیلت محوری 2.هدایت محوری 3.حاکمیت الهی 4. ایمان دینی 5. انتخاب مردمی 6. آرمان گرایی 7.تکلیف محوری  8. شایسته سالاری 9. قانون محوری
( با استفاده از مردم سالاری دینی در اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری، محسن مهاجرنیا، پیشین ،  ص 65)
یا حق





  • کلمات کلیدی :

  • ::: یکشنبه 87/1/11 ::: ساعت 6:50 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر