سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

 

 

حکومت اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه  زهرا (سلام الله علیها )

  تشکیل حکومت اسلامی یکی از مواردی است که در قران به عنوان یکی از بزرگترین نعمتهای الهی بیان شده است . خداوند تبارک و تعالی در ایات متعددی به تشکیل حکومت جهانی اسلامی اشاره نموده است که به  طور خلاصه چند ایه خدمت شریفتان عرض می کنیم  

  سوره انبیاء ایه 105 : و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون 

در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: بندگان شایسته‏ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد

 سوره نور ایه 55 : وعد الله الذین امنوا منکم و عملو الصالحات لیستخلفنهم فی الارض

خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده‏اند وعده مى‏دهد که قطعاً آنان را حکمران روى زمین خواهد کرد

 سوره مجادله ایه 21: کتب الله لاغلین انا و رسلی ان الله قوی عزیز

خداوند چنین مقرر داشته که من و رسولانم پیروز مى‏شویم چرا که خداوند قوىّ و شکست‏ناپذیر است

 سوره غافر ایه 51:  انا لننصر رسلنا و الذین امنوا فی الحیاه الدنیا

 ما به یقین پیامبران خود و کسانى را که ایمان آورده‏اند، در زندگى دنیا و (در آخرت) روزى که گواهان به پا مى‏خیزند یارى مى‏دهیم

 سوره اسراء ایه 81:  و قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا

و بگو: حق آمد، و باطل نابود شد یقیناً باطل نابود شدنى است

و ....

  همانگونه که از این ایات استفاده می شود  خداوند تبارک و تعالی وعده داده  است که پیامبران و صالحان را یاری نموده و پیروز می گرداند این  نصرت و پیروزی فقط نصرت و غلبه در آخرت نیست چون می فرماید: (فی الحیاة الدنیا) و دلالت بر  پیروزی  و غلبه  انبیا بر قوم خودشان هم ندارد  چون  دعوت بسیاری از پیامبران در قومشان موثر واقع نشد  حتی  بعضی از انها به شهادت رسیدند . بلکه این نصرت و غلبه نصرت و غلبه مقصد  و هدف و دعوت آنها است.( با استفاده از تفسیر نمونه ذیل همین ایه با دخل و تصرف) که بر طبق ظاهر آیات چون  نصرت  مقید به مرتبه‏ای نشده است  پیروزی و غلبه  در زمان ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف )مطلق خواهد بود(با استفاده ازتفسیر نور ج 10 ص 269با دخل و تصرف )

معنای غلبه حق بر باطل که بطور مطلق امده است  هم این است که  به تمام معنی یعنی هم از جهت حجت و برهان و هم از  لحاظ  ظاهری حق بر باطل  پیروز  می گردد  و ایه ( لیظهره علی الدین کله)  که 3 بار در قران تکرار شده است هم موید این مطلب است(صف/9 ، فتح /28، توبه /33)

در برخی روایات هم جمله (جاء الحق و زهق الباطل)به قیام حضرت مهدی (عج ) تفسیر شده است هنگامی که امام باقر (ع) فرمود : مفهوم این سخن الهی این است که اذا قام القائم ذهبت دوله الباطل . هنگامی که امام قائم (علیه السلام ) قیام کند دولت باطل بر چیده می شود (تفسیر نمونه جلد 12 ص 234) در روایت دیگری می خوانیم حضرت مهدی (عج) به هنگام تولد بر بازویش  این جمله نقش بسته بود (همان )

 

روایاتی هم در  خصوص مو.ضوع بحث  وارد شده است  از جمله  از   حضرت  رسول  اکرم (صلی الله علیه و اله ) نقل شده است که فرمودند :( لیدخلن هذا الدین علی ما دخل علیه اللیل) ( تفسیر روح البیان ج 6 ص 174) البته این دین در هرکجا شب داخل شده باشد داخل می‏شود

نکته : فرمود:  (علی ما دخل علیه اللیل)  و نفرمود: (علی ما دخل علیه الیوم او الشمس ) تا دین را به افتاب تشبیه نماید  یعنی همانطور که افتاب در هر کجا که شب رفته باشد وارد می‏شود و شب را تبدیل به روز می نماید  خورشید عالمتاب اسلام نیز به تمام اماکن پرتو افکن خواهد شد و تاریکی کفر و شرک و ضلالت را نابود خواهد ساخت

یا حق





  • کلمات کلیدی :

  • ::: جمعه 86/3/11 ::: ساعت 2:9 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر