سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

 

 

حکومت اسلامی

به نام خدا
با عرض سلام 
دوستان عزیز مراجعه به قران به خوبی گویای این واقعیت است که که اسلام اهداف حکومت را در برقراری رفاه و امنیت  خلاصه نمی کند و مقولات مربوط به سعادت و معنویت جامعه اسلامی را نیز در دستور کار حاکمیت قرار می دهد حکومت قرانی باید بستر جامعه را برای زندگی مطلوب ایمانی و اخلاقیث فراهم اورد و علاوه بر تامین رفاه عمومی به ویژه برای اقشاتر نیازمند ،جانب فرهنگ دینی و نشانه های الاهی را فرو گذارد اینک با استمداد از برخی آیات که رسالتها و اهداف حکومت دینی را گوشزد می کند به پاره ای از این اهداف اشاره ای گذرا خواهیم داشت در یک تقسیم بندی کلی این اهداف را به دو دسته اهداف معنوی و اهداف دنیوی تقسیم می شود که ان شاء الله به تفصیل در این پست و پستهای بعدی  در مورد هر کدام  به بررسی خواهیم نشست 
 
الف ) اهداف  معنوی
مقصود از اهداف معنوی حکومت قرانی ، تلاش هایی است که در جهت سالم سازی محیط اجتماع برای رشد و بالندگی فطرت الاهی آدمیان می پذیرد برخی از این تلاش ها از سنخ فرهنگ سازی  صحیح مذهبی است و برخی دیگر از سنخ تحقق عینی احکام  که به نمونه هایی از انها اشاره می کنیم
1) اقامه   واجبات "همان کسانى که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا مى‏دارند، و زکات مى‏دهند، و امر به معروف و نهى از منکر مى‏کنند، و پایان همه کارها از آن خداست!"
(آیه 41 سوره حج )
2) گسترش قسط و عدل "خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان مى‏دهد و از فحشا و منکر و ستم، نهى مى‏کند خداوند به شما اندرز مى‏دهد، شاید متذکّر شوید" (آیه 90 سوره نحل)  
"پس به همین خاطر تو نیز آنان را به سوى این آیین واحد الهى دعوت کن و آن چنان که مأمور شده‏اى استقامت نما، و از هوى و هوسهاى آنان پیروى مکن، و بگو: «به هر کتابى که خدا نازل کرده ایمان آورده‏ام و مأمورم در میان شما عدالت کنم خداوند پروردگار ما و شماست نتیجه اعمال ما از آن ما است و نتیجه اعمال شما از آن شما، خصومت شخصى در میان ما نیست و خداوند ما و شما را در یک جا جمع مى‏کند، و بازگشت (همه) به سوى اوست! "
(ایه 15 سوره شوری )
"خداوند به شما فرمان مى‏دهد که امانتها را به صاحبانش بدهید! و هنگامى که میان مردم داورى مى‏کنید، به عدالت داورى کنید! خداوند، اندرزهاى خوبى به شما مى‏دهد! خداوند، شنوا و بیناست". (آیه 58 سوره نساء) 
اقامه حق و مبارزه با باطل"اى داوود! ما تو را خلیفه و (نماینده خود) در زمین قرار دادیم پس در میان مردم بحق داورى کن، و از هواى نفس پیروى مکن که تو را از راه خدا منحرف سازد کسانى که از راه خدا گمراه شوند، عذاب شدیدى بخاطر فراموش کردن روز حساب دارند" (آیه 26 سوره ص)
(ادامه دارد)
یا حق

 





  • کلمات کلیدی :

  • ::: یکشنبه 86/10/16 ::: ساعت 7:12 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر