• وبلاگ : حكومت اسلامي
  • يادداشت : آيا بيعت همان راي گيري است؟
  • نظرات : 0 خصوصي ، 1 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    با سلام به شما دوست گرامي و با تشكر از پاسختان

    فرموديد بيعت امير و حاكم را تعيين نميكند بلكه بيعت كننده را ملزم به اطاعت از امير فعلي و تعيين شده ميكند

    اولا امير فعلي و تعيين شده چگونه انتخاب شده است؟ثانيا بنابراين بر اساس نظر شما آيا حضرت علي با بيعتي كه با سه خليفه انجام داد ملزم به اطاعت از آنها شد؟آيا امام مكلف است از حاكمي كه امكان سرزدن گناه براي او وجو دارد اطاعت كند؟البته من اين عقيده شما را قبول ندارم

    بدون شك بيعت به معناي تعيين حاكم است و هيچ الزامي در اين مورد وجود ندارد و اين تعيين نيز يكي از اسباب وجود حاكميت دموكراسي در جامعه است.جاي تعجب است شما چگونه بيعت را با الزام مرتبط ساختيد؟

    اما در مورد مثالهايي كه درباره بيعت زديد نقش عهد و پيمان و يا تجديد ميثاق در بسياري ازآنها كاملا نمايان است كه از نظر محتوا مسلما با نقش انتخاب كاملا متفاوت است و اما در مورد حديثي كه از ابن هشام نقل كرديد جنابعالي خود بهتر ميدانيد بسياري از احاديث از اين دست بسيار ضعيف و غير قابل استناد است و تنها از آنجايي كه در طول ساليان متمادي در مدارس ديني تدريس ميشده دهان به دهان نقل گشته و سرانجام چاپ گرديده است و امكان تحريف در آنها وجود دارد.اينگونه احاديث نگاه مثبت به اسلام در جهان كنوني را در ميان انديشمندان ايجاد نميكند.سلامت و پاينده باشيد

    ياهو